Možnosti zdanění příjmů z poskytování sexuálních služeb

Tento dokument zpracovala předsedkyně Spolku pro ochranu žen, svépomocného dobrovolnického spolku založeného sexuální pracovnicí, který pomáhá zejména sexuálním pracovnicím řešit jejich problémy.
Vychází ze zkušeností z praxe a z informací z terénu přímo od sexuálních pracovnic. Obsahuje téměř výhradně informace pocházející od aktivních sexuálních pracovnic. O těchto informacích se v komunitě už delší dobu mluví a neformálně o nich diskutujeme i s některými odborníky na sexbyznys.
Bohužel je ale nemají k dispozici pracovníci Ministerstva financí ČR a dalších státních institucí. Což vede k tomu, že nemají všechny potřebné argumenty. To se projevuje i v debatě o soudním sporu, na který mimo jiné reagujeme: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/zaplatte-dan-z-prostitucenapsal-zene-financak-odmitla-a-dal/r~82e26c58632b11f09a9dac1f6b220ee8.
Souhlasíme například s názorem ministra financí pana Stanjury, který nedávno sdělil médiím. Tedy že by zdanění příjmů z poskytování sexuálních služeb bylo velmi složité a že si vlastně neumí představit, jak by se to dalo uvést do praxe.
Jsme přesvědčeni, že pokud by Ministerstvo financí ČR, Finanční správa ČR a bohužel všichni aktéři tohoto sporu měli opravdu všechny důležité informace z terénu, zaznívaly by pravděpodobně ještě další argumenty, které v této debatě zatím chybějí.
Bez nich může docházet k tomu, že státní instituce budou věnovat mnoho času a energie něčemu, co už delší dobu funguje zcela jinak. Cílem tohoto dokumentu je poskytnout všem aktérům co nejvíce informací, aby nebylo potřeba "vymýšlet kolo" a aby mohli opravdu vycházet ze současného stavu.
1. POSKYTOVÁNÍ SEXUÁLNÍCH SLUŽEB A PROBLÉMY SEXUÁLNÍCH PRACOVNIC V ČR
Podle současné české legislativy je trestné pouze kuplířství a obchodování s lidmi, případně další trestná činnost, která je bohužel úzce spojena i s prostředím prostituce. Jako je například vydírání, vyhrožování, znásilnění a další formy násilí na osobách poskytujících sexuální služby.
Tato problematika je tak široká, že by to vydalo na další samostatný dokument. Zároveň jsou ale tyto informace potřeba k tomu, aby pracovníci jednotlivých institucí chápali všechny souvislosti. Níže v tomto dokumentu najdete odkazy na některé články a webové stránky, ze kterých je možné vycházet.
Prostituce v ČR z pohledu sexuálních pracovnic
https://www.spolekproochranuzen.cz/sexbyznys-v-cr/
Odchod ze sexbyznysu a jak se na něj připravit
https://www.spolekproochranuzen.cz/odchod-ze-sexbyznysu/
Proč sexuální pracovnice nejčastěji začínají s touto profesí, mýty o prostituci a další zajímavosti
Různé typy problematických klientů
Některá úskalí poskytování sexuálních služeb a odchod ze sexbyznysu
Nejčastější problémy sexuálních pracovnic v ČR (velmi zajímavý je i obsah jednotlivých článků)
https://www.spolekproochranuzen.cz/pro-klientky/
Třídílný rozhovor s předsedkyní Spolku pro ochranu žen
https://www.spolekproochranuzen.cz/nas-spolek-v-mediich/
V ČR mají už teď osoby poskytující sexuální služby několik možností, jak danit své příjmy. Jako Spolek pro ochranu žen je o tom pravidelně informujeme. Tím přispíváme k tomu, aby co nejvíce sexuálních pracovnic danilo své příjmy z poskytování sexuálních služeb.
Dále v tomto dokumentu najdete téměř výhradně přepis informací z terénu. Pocházejí přímo od konkrétních sexuálních pracovnic. Pouze čtvrtá část je navíc doplněna o názory a zkušenosti předsedkyně našeho spolku.
2. DPH
Prostřednictvím DPH platí daně naprostá většina sexuálních pracovnic. Velmi pravděpodobně to bude až 100% sexuálních pracovnic v ČR. Zejména proto, že nakupují jídlo, oblečení, využívají služby kadeřnice, kosmetičky a další služby, chodí do restaurací a dalších podniků.
Dá se tedy říct, že se do státního rozpočtu nebo do oběhu vrací velká část toho, co sexuální pracovnice reálně vydělají poskytováním sexuálních služeb. Přičemž buď pracují samy na sebe a disponují veškerým svým výdělkem, nebo mluvíme o té části výdělku, kterou jim přenechá kuplíř, případně majitel podniku.
Pokud sexuální pracovnice nepracuje sama na sebe, nejčastěji odevzdává majiteli podniku nebo kuplíři třetinu až polovinu částky, kterou jí zaplatí klient. Výjimečně bohužel i více než polovinu. Řada sexuálních pracovnic také nezvládá spořit a nemá dobrou finanční gramotnost, takže vracejí do státního rozpočtu a do oběhu naprostou většinu toho, co si vydělají poskytováním sexuálních služeb.
3. DAŇ Z PŘÍJMŮ
Už teď mají sexuální pracovnice možnost si platit pojištění a daně jako OSVČ na jakoukoliv volnou živnost. Podle našich informací z terénu je možné odhadnout, že zhruba 30% sexuálních pracovnic v ČR už tuto možnost také využívá.
Velmi praktická je paušální daň. Zejména proto, že mají ještě větší obavy ze složitosti daňového přiznání, než běžní občané. Na základě předchozí domluvy s Ministerstvem financí ČR je také informujeme o tom, že můžou být OSVČ na jakoukoliv volnou živnost a že můžou využívat i paušální daň.
4. PROČ BY PRO NĚ PLACENÍ DANĚ Z PŘÍJMŮ JAKO OSVČ NEMĚLO BÝT POVINNÉ A JAK TO SOUVISÍ S LEGALIZACÍ
Protože hájíme zájmy sexuálních pracovnic, vycházíme z toho, že by možnost platit daně a pojištění jako OSVČ měla být dobrovolná. Nemělo by to být spojeno s represemi ve chvíli, kdy to sexuální pracovnice z různých důvodů nechce udělat.
Jakékoliv represe v tomto smyslu by podle našeho názoru byly jednozačně krokem zpět. Dá se říct, že ty sexuální pracovnice, které si v současnosti dobrovolně chtějí platit pojištění a daně jako OSVČ na jakoukoliv volnou živnost, už to dělají.
Jako Spolek pro ochranu žen aktivně informujeme sexuální pracovnice o tom, že mají tuto možnost. Výrazného zvýšení počtu sexuálních pracovnic, které zvolí tuto možnost, by se dalo nejspíš dosáhnout převážně represemi a tím, že by se z toho stala povinnost.
Jak už bylo řečeno, k tomu se nepřikláníme, protože hájíme zájmy sexuálních pracovnic. V současné době by bylo velmi problematické zdanit příjmy sexuálních pracovnic z poskytování sexuálních služeb, pokud by nedošlo k legalizaci prostituce.
Proč není legalizace naše priorita? Je pravda, že k tomu máme i některé "ideologické důvody". Podle našich informací až 90% sexuálních pracovnic v ČR začalo s touto profesí proto, že se v tu chvíli nacházely ve finanční nouzi, kterou už nevěděly, jak vyřešit jinak.
Jen zhruba 20% z nich začne s touto profesí proto, že je to baví, případně proto, že nikdy nechtěly pracovat v jiném oboru. Více o tom najdete na webu: https://www.spolekproochranuzen.cz/exitove-programy/. V návaznosti na to považujeme případnou legalizaci prostituce v ČR za nemorální, zejména v této situaci.
Jednalo by se vlastně o legalizaci a normalizaci například prostituce samoživitelek nebo zadlužených žen. Tedy o normalizaci těchto negativních jevů namísto většího důrazu na sociální prevenci a na řešení příčin tohoto stavu.
Jaké jsou ale objektivní důvody, proč nelegalizovat prostituci, přestože by to teoreticky přineslo příjmy do státního rozpočtu? Jako Spolek pro ochranu žen jsme v kontaktu i se sexuálními pracovnicemi, které kromě ČR pracovaly také v Rakousku, kde je prostituce legální.
Podle nich se legalizace prostituce v Rakousku projevila pouze v tom, že tam existuje registr sexuálních pracovnic, Ale že žádný jiný efekt to z jejich pohledu nemělo. Předpokládejme, že jedním z důvodů legalizace v Rakousku bylo, aby mohli lépe předcházet kuplířství a dalším formám násilí v sexbyznysu.
Ale to se podle těchto sexuálních pracovnic s legalizací prostituce vůbec nezlepšilo. Podle nich se tam ve skutečnosti rozhodně nedaří lépe řešit kuplířství a nedaří se řešit stále běžnou praxi, že sexuální pracovnice odevzdávají majiteli podniku, případně kuplíři polovinu toho, co jim zaplatí klient.
Proto je potřeba si položit několik otázek:
- Vědí rakouské úřady, že z pohledu sexuálních pracovnic legalizace v Rakousku nefunguje, jak si úřady představovaly?
- Pokud to vědí, vědí také, proč nefunguje?
- Uměli bychom se z toho poučit a nastavit případnou legalizaci prostituce v ČR tak, aby opravdu reálně fungovala?
- Pokud budeme vycházet z toho, že historicky je česká legislativa nejbližší té rakouské, podobně jako česká mentalita?
To všechno je podle našeho názoru potřeba pečlivě zvážit a opravdu poctivě se nad tím zamyslet, než by případně došlo k legalizaci prostituce. A to i přesto, že by se jednalo o další příjem do státního rozpočtu. Tento názor zastáváme zejména proto, že hájíme zájmy sexuálních pracovnic.
Je potřeba si připomenout i to, co už bylo zmíněno. Tedy že ty sexuální pracovnice, které chtějí dobrovolně být OSVČ na jakoukoliv volnou živnost, už to dělají. A že jako spolek, který hájí zájmy pracovnic, jsme proti zavedení případných represí vůči těm pracovnicím, které o to zájem nemají.
Naprostá většina sexuálních pracovnic v ČR také vrací do státního rozpočtu a do oběhu velkou část svých příjmů z poskytování sexuálních služeb, protože žijí v ČR, kde nakupují a využívají různé služby. Zároveň se nedá říct, že by sexuální pracovnice v ČR jednoznačně podporovaly myšlenku legalizace.
Podle našich informací z terénu se nejvíce obávají úniku informací z nejrůznějších databází nebo registrů, které by velmi pravděpodobně vznikly v souvislosti s legalizací prostituce. Zejména se obávají toho, že by takové systémové nebo lidské chyby vedly ke stigmatizaci, například pracovnic z řad matek s dětmi.
Dalším velmi zásadním argumentem proti legalizaci prostituce je v současnosti to, zda dokážeme zajistit, aby na legislativní úpravu legalizace prostituce neměli vliv kuplíři nebo další osoby, které se dopouštějí například násilí na sexuálních pracovnicích. Konkrétní informace byly předány Policii ČR.
Můžeme se právem obávat, že ani my, ani státní instituce zatím nevědí, jak tomu opravdu zabránit. Pokud by se toto stalo v budoucnu, mohlo by to uvést v omyl české zákonodárce, případně i prezidenta republiky. Dále by tím mohla být ohrožena integrita legislativního procesu a reputace zákonodárců.
dokument ke stažení v pdf
